TrosKompas en TV Krant bij Bindinc.
10-03-2025TrosKompas en TV Krant worden vanaf deze week gemaakt en uitgegeven door Bindinc. Met trots presenteren we de eerste exemplaren.

Met bijna 60% van de tv-bladen in handen is Bindinc. de onbetwiste marktleider, maar de krimpende vraag vormt een grote uitdaging. De typische gidslezer is al wat ouder en de oplages dalen onvermijdelijk. Door consolidatie en samenwerking weet Bindinc. niet alleen marges te behouden voor de opdrachtgevers, maar ook de kwaliteit voor de lezers. Gabrielle in het FD: “De papieren programmagidsen zoals wij die nu kennen, zullen uiteindelijk verdwijnen. Daar moeten we ons op voorbereiden. Mij werd duidelijk dat – als je de kwaliteit op niveau wilt houden – je móét samenwerken. Het is beter om overeenkomsten aan te gaan met concurrenten dan om langzaam te verdwijnen in een krimpende markt.”
De onvermijdelijke toekomst van de tv-gidsen opent ook nieuwe deuren. Bij Bindinc. worden de kansen gecreëerd door innovatie. Uit het FD: “Binnen het bedrijf heeft Gabrielle de Jong een ‘interne start-up’ opgezet, waarbij ze data van lineaire tv en streamingdiensten aanbiedt aan partijen zoals RTL. In plaats van het kijkgedrag op te vragen bij de verschillende platformen, kunnen zij nu direct één data-overzicht ontvangen van Bindinc.”
De klassieke tv-gids verdwijnt misschien als fysiek product, maar niet als concept. De gids krijgt niet alleen een andere vorm, maar ook andere afnemers. De digitale consument kan terecht op platformen als TVgids.nl en Binge.nl, mediabedrijven profiteren van de opgebouwde kennis over videocontent en kijkgedrag. In het FD: “In feite blijft de functie van ‘gids’ bestaan, zij het in een volledig andere markt en met een ander verdienmodel,” aldus De Jong. “Juist door de hoeveelheid streamingdiensten en het toenemende aanbod wordt onze functie belangrijker dan ooit. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven die zich bezighouden met het uitzenden van content.”
Het is de ambitie van Bindinc. om zo lang mogelijk papieren programmagidsen te maken, waarbij overnames en samenwerkingen zorgen voor versterking. De recente komst van TrosKompas en TV Krant naar de uitgeverij is goed voor de trouwe lezers, de opdrachtgevers en Bindinc. zelf. “Het ontwikkelen van deze nieuwe dienstverlening heeft tijd nodig. Zolang we kunnen consolideren en er nog genoeg oplagen zijn, houden we het vol,” zegt Gabrielle in het FD. Tegen de tijd dat de tv-gidsen echt teruglopen, is Bindinc. getransformeerd van klassieke uitgever tot onmisbaar kennisbedrijf voor de videobranche, waarbij data en AI een hoofdrol spelen.
Lees meer:
TrosKompas en TV Krant worden vanaf deze week gemaakt en uitgegeven door Bindinc. Met trots presenteren we de eerste exemplaren.
Het NMO Kijken Jaarrapport geeft de belangrijkste cijfers over het tv-kijkgedrag in Nederland. We delen de opvallendste resultaten van 2024.
Het tweede seizoen van Squid Game werd enorm goed bekeken. De titel was nummer 1 in alle 93 landen waar Netflix actief is, wat nog nooit eerder is vertoond. Ook in Nederland zag Bindinc. in januari opvallende cijfers rond deze titel.
Een VOD-abonnement met reclame wordt steeds populairder. In het laatste kwartaal van 2024 was SAVOD al goed voor 7 procent van het totale SVOD-kijkaandeel.