Van klassieke uitgever naar onmisbaar kennisbedrijf

Van succes op de bladenmarkt naar onmisbaar kennisbedrijf voor de videobranche. Bindinc. is marktleider op het gebied van papieren tv-gidsen, maar zit midden in haar belangrijkste transformatie ooit. CEO Gabrielle de Jong vertelt in Het Financieele Dagblad over de uitdagende strategie in een snel veranderend medialandschap.

Lees het interview met FD
Samen sterker

Met bijna 60% van de tv-bladen in handen is Bindinc. de onbetwiste marktleider, maar de krimpende vraag vormt een grote uitdaging. De typische gidslezer is al wat ouder en de oplages dalen onvermijdelijk. Door consolidatie en samenwerking weet Bindinc. niet alleen marges te behouden voor de opdrachtgevers, maar ook de kwaliteit voor de lezers. Gabrielle in het FD: “De papieren programmagidsen zoals wij die nu kennen, zullen uiteindelijk verdwijnen. Daar moeten we ons op voorbereiden. Mij werd duidelijk dat – als je de kwaliteit op niveau wilt houden – je móét samenwerken. Het is beter om overeenkomsten aan te gaan met concurrenten dan om langzaam te verdwijnen in een krimpende markt.”

Interne start-up

De onvermijdelijke toekomst van de tv-gidsen opent ook nieuwe deuren. Bij Bindinc. worden de kansen gecreëerd door innovatie. Uit het FD: “Binnen het bedrijf heeft Gabrielle de Jong een ‘interne start-up’ opgezet, waarbij ze data van lineaire tv en streamingdiensten aanbiedt aan partijen zoals RTL. In plaats van het kijkgedrag op te vragen bij de verschillende platformen, kunnen zij nu direct één data-overzicht ontvangen van Bindinc.”

Zakelijke markt

De klassieke tv-gids verdwijnt misschien als fysiek product, maar niet als concept. De gids krijgt niet alleen een andere vorm, maar ook andere afnemers. De digitale consument kan terecht op platformen als TVgids.nl en Binge.nl, mediabedrijven profiteren van de opgebouwde kennis over videocontent en kijkgedrag. In het FD: “In feite blijft de functie van ‘gids’ bestaan, zij het in een volledig andere markt en met een ander verdienmodel,” aldus De Jong. “Juist door de hoeveelheid streamingdiensten en het toenemende aanbod wordt onze functie belangrijker dan ooit. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven die zich bezighouden met het uitzenden van content.”

Kennisbedrijf

Het is de ambitie van Bindinc. om zo lang mogelijk papieren programmagidsen te maken, waarbij overnames en samenwerkingen zorgen voor versterking. De recente komst van TrosKompas en TV Krant naar de uitgeverij is goed voor de trouwe lezers, de opdrachtgevers en Bindinc. zelf. “Het ontwikkelen van deze nieuwe dienstverlening heeft tijd nodig. Zolang we kunnen consolideren en er nog genoeg oplagen zijn, houden we het vol,” zegt Gabrielle in het FD. Tegen de tijd dat de tv-gidsen echt teruglopen, is Bindinc. getransformeerd van klassieke uitgever tot onmisbaar kennisbedrijf voor de videobranche, waarbij data en AI een hoofdrol spelen.

Lees meer:

Het volledige FD-artikel van journalist Kim Bergsma over de status van de Nederlandse markt voor tv-gidsen.