Kijktijd in 2024 volgens NMO
26-02-2025Het NMO Kijken Jaarrapport geeft de belangrijkste cijfers over het tv-kijkgedrag in Nederland. We delen de opvallendste resultaten van 2024.

Eind 2024 werd bekend dat AVROTROS de bekende televisiegidsen TrosKompas en TV Krant onderbracht bij Bindinc.
“Het overnemen van deze twee succesvolle en geliefde titels is een flinke operatie. Vanaf het eerste moment is het hoofddoel duidelijk geweest: ervoor zorgen dat de abonnees en losse kopers niets merken van de grote verhuizing achter de schermen. Want de lezers zijn ronduit tevreden en het is van het grootste belang om dat zo te houden”, aldus Mark de Jonge, uitgever bij Bindinc.
Specialisten van redactie, marketing en productie hebben de komst van beide titels tot in de puntjes voorbereid. “Van toelichtingen tot puzzels, van de kijk- en de filmtips tot aan alle programmagegevens. Alles is doorgelicht en onderzocht. Zodat de lezers iedere week kunnen uitkijken naar hun vertrouwde gidsen, die met veel kennis en zorg worden gemaakt.”
Een van de belangrijkste onderdelen van de voorbereidingen was het redactionele onderzoek, uitgevoerd onder de lezers. Alle onderdelen van de twee titels zijn besproken en doorgelicht. Zo werd bijvoorbeeld duidelijk dat TrosKompas-lezers dol zijn op leuke feitjes en weetjes. En dat het programmaoverzicht tot in detail wordt gelezen.
Naast het lezersonderzoek is uitvoerig gesproken met Edger Hamer, de voormalig hoofdredacteur die beide titels jarenlang succesvol heeft geleid. Hij kent de cruciale redactionele pijlers onder de gidsen als geen ander. “De samenwerking met Edger en zijn team was zeer prettig en constructief. Dat gaf ons de kennis en het vertrouwen om het stokje over te nemen. Het was mooi om te merken met hoeveel vakmanschap en passie de gidsen werden gemaakt”, zegt Marjoleine Tepe, redactiemanager bij Bindinc.
Tegelijkertijd gingen ook de teams van marketing en productie aan de slag. Thuy-Anh Dinh, lead marketing print: “Van werfsleutels tot winacties: alles is besproken en geëvalueerd. Uiteraard hebben we de marketingcampagnes vergeleken met die van de andere gidsen. Zo konden wij de inzichten en ervaringen van de twee nieuwe titels ook gebruiken om onze bestaande marketingactiviteiten nogmaals te toetsen. Voor ons is deze stap dan ook geen sprong in het diepe, maar juist een hele mooie uitbreiding en verdieping.”
Met de komst van de twee televisiegidsen is ook een flink aantal medewerkers van de voormalige uitgeverij van TrosKompas en TV Krant overgestapt. “Het is natuurlijk even wennen”, zegt Marjoleine Tepe. “Maar ze zijn enthousiast en met veel energie gestart. En wij hebben ze op onze beurt natuurlijk met open armen ontvangen. Onze nieuwe collega’s brengen hoop kennis en ervaring mee, waar we nog veel plezier van zullen hebben.” Mark de Jonge: “De komst van deze twee mooie titels naar Bindinc. zorgt voor een verdere versterking van de uitgeverij. Dat betreft niet alleen onze omvang en ons portfolio, maar ook de teams. We zijn erg blij met het vertrouwen dat AVROTROS ons heeft gegeven en trots op ‘onze’ eerste edities van TrosKompas en TV Krant.”
Vanaf editie 11 (2025) worden TrosKompas en TV Krant geproduceerd en uitgegeven door Bindinc.
Het NMO Kijken Jaarrapport geeft de belangrijkste cijfers over het tv-kijkgedrag in Nederland. We delen de opvallendste resultaten van 2024.
Het tweede seizoen van Squid Game werd enorm goed bekeken. De titel was nummer 1 in alle 93 landen waar Netflix actief is, wat nog nooit eerder is vertoond. Ook in Nederland zag Bindinc. in januari opvallende cijfers rond deze titel.
Een VOD-abonnement met reclame wordt steeds populairder. In het laatste kwartaal van 2024 was SAVOD al goed voor 7 procent van het totale SVOD-kijkaandeel.
Bindinc. is marktleider op het gebied van papieren tv-gidsen, maar zit midden in haar belangrijkste transformatie ooit. CEO Gabrielle de Jong vertelt in het Financieel Dagblad over de uitdagende strategie in een snel veranderend medialandschap.