IBC 2024: Dit jaar is de impact van AI ook echt te zien

De belangrijkste trend op de IBC is opnieuw artificial intelligence. Anders dan in 2023 zijn er dit jaar wel concrete ontwikkelingen zichtbaar.

De International Broadcasting Convention (IBC) is immens. Met bijna 1.400 grote en kleine mediabedrijven raak je als bezoeker al snel verloren in de grote hallen van de RAI. Bindinc. maakt daarom met een select gezelschap een tour langs de hoogtepunten van de IBC 2024. Focus is het gebied waar Bindinc. zelf ook actief in is: het snijvlak van videocontent, contentdiscovery en technologische ontwikkelingen.

Tijdens de stops bij onder andere AWS (Amazon Web Services), Adobe en NVIDIA wordt duidelijk dat AI dit jaar een hoofdrol speelt. De grote impact op onze industrie moet misschien nog komen, maar de tijd van haastig een labeltje plakken is echt voorbij. AI heeft een centrale plek verworven bij de productontwikkeling van de grote techbedrijven, wat op de IBC vooral zichtbaar is bij de productie en distributie van videocontent.

Deze drie trends worden duidelijk tijdens de tour:

1. Productiviteit

AI is een vliegwiel dat de productiviteit vergroot. Indrukwekkend is de demonstratie bij AWS, een van de grootste cloudbedrijven ter wereld.

De systemen van Amazon analyseren videobeelden, met als resultaat gedetailleerde en diepe metadata. Deze gegevens gaan niet alleen over wat er te zien is in beeld en te horen op de soundtrack, maar bijvoorbeeld ook over wie er te zien is, hoe de sfeer is en wat er verteld wordt. Amazon weet zelfs in kaart te brengen welke producten er te zien zijn en welke kledingmerken mensen dragen, tot aan de schoenen aan toe.

Wanneer deze gedetailleerde gegevens worden gecombineerd met generatieve AI ontstaat een scala aan mogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld:

  • Automatisch samenvattingen genereren, ook voor kijkers die later inschakelen. De gekozen beelden passen bij de gesproken audio (inclusief ondertiteling).
  • Automatisch videoclips editen van hoogtepunten, deze voorzien van tekst en commentaar, en ze vindbaar maken (ook voor gebruik op internet).
  • Sentiment en onderwerp bepalen, ook van belang voor advertising (een heftig ongeluk kan te intens zijn voor een adverteerder).
  • Over generatief gesproken: gedurende een uitzending kan AI op basis van de gebeurtenissen het einde van een event voorspellen, denk hierbij bijvoorbeeld aan de uitslag van een sportwedstrijd.

Amazon is overigens niet de enige die de productiviteit verhoogd met AI. Adobe demonstreert ook een mooie toepassing. De maker van montagesoftware voegt de mogelijkheid toe om bestaande shots met 2 seconden te verlengen. De 48 additionele beelden worden door Firefly (het machine learning model van Adobe) gegeneerd op basis van de beelden die wél al geschoten zijn. De kijker merkt het verschil niet, maar de editor wordt zo wel uit de brand geholpen en het eindresultaat wordt beter.

2. Controle

Een van de problemen van generatieve AI is dat de resultaten niet te voorspellen zijn en kunnen ontsporen. Soms wordt de waarheid geweld aangedaan (generatieve AI kan gaan ‘hallucineren’) en vaak is het lastig om precies dat te genereren wat nodig is. Er worden daarom tools ontwikkeld om meer grip te krijgen op het proces en de uitkomsten voorspelbaar te maken.

Bij Adobe kunnen de generatieve AI-prompts (tekst naar video) bijvoorbeeld voorzien worden van extra kaders om grip te krijgen. Tijdens de montage kan de editor echte opnames opvoeren als uitgangspunt. Daarbij kunnen ook de camera (beweging én type lens) en de sfeer bepaald worden.

3. Creativiteit

Centrale vraag bij deze ontwikkelingen is natuurlijk: vervangt generatieve AI de mens? Niet als het aan NVIDA ligt, een van de grootste aanjagers van de stormachtige ontwikkelingen. Een woordvoerder: “Creativiteit is de ziel van de mensheid en AI is een van de tools om de creativiteit te versterken.” Deze visie deelt Adobe. “AI genereert, maar je hebt een mens met een creatief brein nodig om er echt iets van te maken.”

En verder

En verder interessant tijdens de ‘IBC Expert Tour 2024’ van Bindinc.:

  • Zelf een FAST-channel starten is niet zo moeilijk. Vubiquity uit New York regelt alles: van techniek tot contentrechten en van advertenties tot het streamen van de video. Daarbij zijn de kosten niet eens meer zo hoog. Wat is dan wel lastig? Voldoende kijkers trekken in een wereld waarin al heel veel te zien is.
  • Yospace, onderdeel van RTL, serveert advertenties die afgestemd zijn op de individuele kijker (de profielen blijven in handen van de mediabedrijven, zoals omroepen en telecomproviders). Om een idee te krijgen van de technische uitdagingen: tijdens het EK Voetbal serveerde Yospace zes miljard advertenties, tijdens de Olympische Spelen vier miljard.
  • In Frankrijk maken telecomproviders Orange en FRS gebruik van de diensten van WizTiVi om een deel van hun klanten te binden met gaming. Zo kunnen bijvoorbeeld grootouders hun kleinkinderen casual games laten spelen via de klassieke settopbox onder de tv.

De ‘IBC Expert Tour 2024’ van Bindinc. stond onder leiding van mediakenner George Freriks en is mede georganiseerd door Broadcast Magazine.

Mocht je nog vragen hebben, bijvoorbeeld over de tour of de hier besproken ontwikkelingen, kun je altijd terecht bij branco.scherer@bindinc.nl, manager New Business bij Bindinc.